SESSIÓ DEL 11 DE MARÇ:
Després de dues sessions
sobre suports (tela i fusta), avui hem preparat un tela.
Tenim coneixement de l’ús de
la tela com a suport des de l’antiga Grècia a partir de tractats de Ovidi i
Virgili. Si encara perpetua l’ús d’aquest suport és a causa de que és fàcil de
transportar i econòmica, resistent a la tracció i trencament (més
flexible que una fusta, es pot enrotllar), més fàcil de preparar, i com
que la superfície és regular, es pot preparar
segons el gust personal. Tot i això cal considerar que la tela és propensa
als fongs i bacteris, a
oxidar-se, que els olis secatius de la
tela corrompen i ennegreixen les pintures, que les fibres es desgastin i es
trenquin, o que es deformi .
Les
teles que s’han utilitzat més al llarg de la historia són les de lli, cotó, de
cànem, de sac, de seda o bé teles sintètiques i artificials com el nylon i el
crayón.
Entre la pintura i el suport ha d’haver-hi unes
capes intermèdies anomenades imprimició o aparell, que serveixen per preparar
la tela perquè sigui apte per la pintura que s’hi posarà al damunt, o bé donar
la textura desitjada. Així que té una funció tant física com estètica.
Hi ha dos tipus de preparació: la grassa, que
serveix per procediments grassos o bé la magre, que és per procediments
aquosos.
Us deixo un vídeo que he trobat al youtube on es veu com posar la tela al vestidor i la preparació amb guix (nosaltres no vam fer aquesta), però crec que és un molt bon exemple!
Nosaltres vam dur a terme aquesta la preparació per a procediments aquosos, així que vam
preparar la tela amb una barreja de tremp de caseïna (proteïna de la llet) amb
amoníac. Si el suport hagués sigut una fusta hi hauríem d’haver afegit la
càrrega, que és el que dóna gruix a la preparació i permet cobrir
irregularitats del suport, no són pigments, no donen color. Els més utilitzats
són el guix o la creta (Blanc d’Espanya).
Primer de tot hem agafat el
vestidor i li hem col·locat la tela. Per fer-ho, hem posat el vestidor sobre la
tela i l’hem grapat a la fusta estirant per tal de que quedés ben tivada i
tensa.
Després d’haver col·locat la
tela al vestidor, hem passat a fer la imprimició. Per tal de fer-la hem abocat
50g de caseïna en ¼ de litre d’aigua calenta. Com que costa molt que quedi una
barreja uniforme hi hem afegit una cullerada d’amoníac i hem continuat
remenant. Al cap d’una estona hi hem abocat ½ litre d’aigua. Un cop feta la
preparació, l’hem aplicada a la tela ja preparada amb l’ajuda d’una brotxa.
![]() |
Aplicació del tremp de caseïna sobre la tela
|
Això és tot, fins la pròxima!
No hay comentarios:
Publicar un comentario